Tahun Baru Isu Lama



Tiba sudah tahun baru 2010, muqaddimahnya dunia menyaksikan bulan yang gerhana pada tengah malam (waktu Malaysia) setelah jutaan manusia bergembira menyambut detik tahun baru jam 12 tengah malam. Jemputan masjid negara untuk sama-sama mencerap gerhana bulan dan solat sunat gerhana dipandang sepi. Jalanan Bukit Bintang, KLCC dan pusat-pusat bandaraya penuh dengan makhluk manusia, berbagai agenda, aktiviti dan tentatif dipamer dan dipraktikkan bagi menggambarkan keceriaan tahun baru.





Seorang teman bangsa Pakistan ada bertanya, "where you celebrate new year, brother?" dan agak terkejut dengan jawapan, " I spent it inside my room, thinking, considering, memorizing and evalueting what had past of my life, thanking Allah for all he'd give and bless and pray to Him in hope for the best for uncertain future."

Di ambang tahun baru kita lihat media elektonik dan media cetak pasti sibuk mengimbau kembali jaluran warna berita, peristiwa dan pencapaian sepanjang tahun sebagai iktibar dan kenangan namun jarang sekali yang mengambil pengajaran dan teladan. Azam dan impian baru dicari dan diberi. Yang datang dan pergi hangatnya semusim, tak sampai sepelaung sepi kembali ditiup dingin bayu.

Umur yang makin berkurang, dateline hidup yang makin hampir kurang diberi perhatian, prihatinnya bermusim, yang penting enjoy what left of it when you still can, ingatan dan teguran berbaur keinsafan dan ketuhanan kurang popular, hanya hangat sekali-sekala.

Kalimah Allah buat kesekian kalinya jadi taruhan, mengusik hati nurani yang makin leka dan lena. Belumpun lega isu wahabi, murtad, khalwat dan yang sewaktu dengannya, zon sensitif ini diceroboh lagi. Maka niat jadi penentu, yang bersuara lantaran prihatin akan keimanan dan keislaman atau sekadar meraba peluang menaikkan populariti, harap ianya selesai dengan sebaik mungkin, ujian sering menyerlahkan siapa dan apa, menyedarkan leka dan lena.

Barang naik lagi, tagline yang popular sudah pasti Ianya tidak akan membebankan rakyat. Memang benarlah kata PM DS Najib, rakyat di dahulukan, memang telah terbukti golongan rakyat biasalah yang dahulu sekali merasakan keperitannya, sejak zaman dahulu lagi.



Akhirnya semuanya kembali kepada diri kita sendiri, mahu berubah, sudah berubah atau saling tak ubah dengan yang lain. Firman Allah dalam surah Ar-Ra'd ayat 11:


: إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم










0 Response to "Tahun Baru Isu Lama"

Catat Ulasan

Powered by Blogger